porto

Verjaardagstrip: Porto

In juni ging ik voor mijn verjaardag samen met vriendjelief een aantal dagen naar Porto! Stad van de grote hoogteverschillen, vriendelijke mensen, port en strand! Oftewel een echte aanrader als je er nog nooit bent geweest.

treinstation porto treinstation porto porto porto

Porto ligt aan de Noordkust van Portugal en is maar 2,5 uur vliegen vanaf Amsterdam. We hadden via Airbnb een appartement gehuurd bij een hele vriendelijke man. Vanaf het appartement konden we lopen naar het stadscentrum. Dat waren af en toe hele steile weggetjes omhoog of omlaag. Ik heb het geweten hoor dat ik geen goede wandelschoenen mee had genomen. We zagen een hoop mooie oude gebouwen waaronder het treinstation wat van binnen heel mooi betegeld is.

porto porto porto porto

Midden in Porto loopt een hele brede rivier de Douro. Uiteraard zijn we daar wezen kijken. Er lopen zes hele hoge bruggen oer de Douro. Wij zijn de meest bekende over geweest, de Dom Luis I. Die werd ontworpen door een compagnon van Eiffel (ja van de Eiffeltoren) en dat is ook wel te zien. Ik heb het even opgezocht: de brug zou 45 meter hoog zijn en een kleine 400 meter lang. Om in de hoge sferen te blijven (en omdat we geen zin hadden om van die hoogte weer naar beneden te lopen) namen we een gondelritje langs de rivier naar beneden.

porto porto

Mijn grote wens was om met het ouderwetse typische Porto-trammetje te gaan. De eerste dag hebben we hem helemaal niet gezien, wat best apart is, maar de dagen erna bleef ‘ie maar opduiken in allerlei verschillende kleuren. We maakten een ritje en de tram is helemaal open, dus je kan goed zien wat de bestuurder allemaal doet. Het ‘bellen’ om te laten weten dat hij eraan kwam deed ‘ie door met zijn voet op een knop te stampen, het gas geven gebeurde met een hendel, ook het bord met de bestemming van de tram moest hij handmatig verwisselen. Bij het eindpunt dachten wij dat we achteruit terug moesten rijden, maar opeens bleek dat de rugleuningen van de bankjes met een hendel van de ene kant naar de andere kant kon. Zo kon hij dus de zitrichting veranderen. Superleuk, de tram is dus echt ouderwets!

We zijn naar het grootste stadspark geweest wat echt supermooi is en heel hoog ligt waardoor je op de rivier neerkijkt. We hebben de toren Torre dos Clerigos beklommen van 76 meter hoogte. Het was een mooi uitzicht, maar jammer dat alle toeristen de bordjes negeerden waardoor we met zijn allen boven in die toren stonden. De enige manier om er weg te komen was met een smal trapje waar nog meer mensen op naar boven kwamen.

Porto heeft een grote semi-overdekte markt waar we een aantal cadeautjes hebben gescoord. Daar zagen we ook de bekende Pastel de Nata, een pastry/ gebakje met room. Superlekker! Voor de shopliefhebbers loopt er ook een grote winkelstraat door Porto met bekende, maar ook voor ons onbekende, merken. Wat ons opviel was dat er veel tijdelijk shops leken te zijn met local goods. Dat kon dan van alles zijn: sieraden, kleding, zeepjes, maar ook eten en oliën bijvoorbeeld. Heel leuk.

De Francesinha, een typisch gerecht uit Porto zagen we bij veel restaurantjes op het menu staan. Het is een stuk vlees (soort gehakt) met bacon omgeven door brood waar een hele dikke laag gesmolten kaas overheen zit. Dit alles zwemt in een badje van tomatensaus met bier en vaak ook nog frietjes. Een enorme smaak (en calorieën) explosie dus! Het ziet er niet heel aantrekkelijk uit, maar het was best oké. Uiteraard geen culinair hoogstandje, maar ik denk ook niet dat het zo bedoeld is.

porto  porto porto porto

Ik at die Francesinha aan het strand, want dat heeft Porto ook nog. Een zandstrand met een koude zee haha. We wilden eigenlijk fietsen huren om naar het strand te gaan. Ik vind het altijd leuk om het buitenland te fietsen, maar uiteindelijk zijn we gewoon met de bus gegaan. Het openbaar vervoer is sowieso prima te doen in Porto. We hebben de metro, de tram en de bus gebruikt tijdens ons tripje.

Er wordt veel reclame gemaakt voor Port, want dat komt uit Porto. Ik drink al een tijd nauwelijks of eerder geen alcohol, maar toen we twee kaartjes kregen om gratis Port te proeven heb ik dat wel even gedaan. Vriendje H. drinkt helemaal geen alcohol dus ze waren allebei voor mij. Voor het eerst in mijn leven heb ik toen witte en rosé Port gedronken. Ik kende alleen de rode. Als je van Port houdt, kan je hier echt allerlei verschillende Portproeverijen doen.

Mijn eerste ervaring met Portugal was erg positief!

Ben jij weleens in Porto geweest?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

Vergeet mij niet te volgen op Bloglovin’, Instagram en Facebook!

4 gedachten over “Verjaardagstrip: Porto”

1. Helaas nog niet geweest maar staat zeker op mijn lijstje om een keertje te bezoeken! Dat soort steden hebben een enorme aantrekkingskracht op me. Mooie foto’s hoor!