Vakantie Curaçao

Na een jaar in Suriname vond ik het een erg grote stap om rechtstreeks terug te vliegen naar Nederland. Daarom besloot ik een tussenstop te maken op Curaçao. Ik was er nog nooit eerder geweest en mijn moeder is er geboren dus allemaal goede redenen om kennis te maken met het eiland.

curacao

Vanaf Suriname was het natuurlijk een korte vlucht met een tussenstop in Trinidad & Tobago. Best gek dat er allemaal mensen uitstappen onderweg en er ook weer nieuwe mensen instappen. Ik had van tevoren een taxi gereserveerd om mij naar het appartement te brengen dus ik werd opgewacht met een naambordje bij de uitgang. Onderweg naar het appartement liet de taxichauffeur mij alvast wat zien van Willemstad, maar het was zondag dus alles was dicht. Ook reed hij met mij naar de McDonald’s zodat ik in ieder geval wat te eten had. Ik had geen auto gehuurd dus moest eerst ook nog uitzoeken hoe ik mij op het eiland zou bewegen. Ik was best wel moe van de afgelopen periode met al het afscheid nemen en dingen regelen enzo dus de rest van die dag ben ik gewoon lekker op mijn kamertje gebleven en heb flink uitgerust.

De volgende dag besloot ik naar het centrum van Willemstad te gaan. De eigenaresse van het appartement had mij iets uitgelegd over bussen die om de hoek van het appartement reden. De bushalte vond ik, maar nadat ik daar tien minuten stond liepen de mensen die er al stonden te wachten opeens weg. Na nog vijf minuten ging ik ook maar lopen. Op gevoel liep ik langs de kust in de hoop in het centrum uit te komen. Ik liep door een lange straat met allemaal mooie gekleurde huizen. Op een gegeven moment kwam ik uit bij de grote koloniale gebouwen van Pietermaai en wist ik dat ik in de buurt was. Ik liep zo tegen de grote letters van Curaçao aan en moest natuurlijk even een foto maken. Ik kocht wat voor de lunch en heb dat opgegeten vlakbij de pontjesbrug (Koningin Emmabrug) terwijl ik genoot van het uitzicht en een beetje mensen observeerde. De rest van de middag heb ik een beetje rond gestruind in het centrum. Ik kon nu rustig kijken bij de dingen waar ik vanuit de taxi een dag eerder al even een glimp van op had gevangen. Zoals de floating market, een markt op de wal, maar met allemaal boten erachter die uit Zuid-Amerika komen en hun verse visvangst verkopen, maar ook groente en fruit. Het zag er allemaal heerlijk uit.

’s Avonds in het appartement was ik even aan het opzoeken welke dingen ik zeker nog zou willen doen op het eiland, want ik had maar een weekje. Ik wilde graag naar Klein Curaçao, een klein eilandje voor de kust van (groot) Curaçao. De volgende dag vertrok er al een tripje dus ik besloot meteen online te boeken. ’s Ochtends werd ik opgehaald door een taxi bij een groot hotel vlakbij het appartement. Bleek het dezelfde taxichauffeur te zijn die mij twee dagen eerder van het vliegveld had opgehaald. Heel leuk. De boot vertrok en we waren een aantal uurtjes onderweg met een flink heftige zee. Veel mensen werden zeeziek. Ik heb daar nooit last van, maar als het tien minuten langer had geduurd was ik inderdaad ook over mijn nek gegaan. Klein Curaçao is een leuk eilandje. We bleven er de hele dag dus ik heb het eiland een beetje verkend en daarna gesnorkeld rondom de boot. Ondertussen werd er eten voor ons gemaakt en konden we daarna lekker smullen. Na het eten begon de tocht terug, maar dan vaar je gelukkig niet tegen de golven in, dus dat was een stuk rustiger. Ik besloot echte kriyoyo eten te halen om op te eten in het appartement. Het restaurant was me aangeraden door de taxichauffeur. Lekker gegeten en hield ook nog een heleboel over.

curacao

De volgende dag werd ik wakker met een naar gevoel, misselijkheid en pijn in mijn buik. Ik was ziek en heb de hele dag of in bed gelegen of boven de wc gehangen. Niet leuk. Een dag later ging het weer wat beter gelukkig. Ik besloot toen lekker te chillen en maakte een tochtje naar Kleine Knip. Met het openbaar vervoer dus dat was wel spannend. De bus bracht me ergens in de middle of nowhere en van daaruit moest ik lopen in de brandende zon.  Ik had echt geen idee hoe ik weer terug moest komen en hoe laat die bus zou vertrekken, maar gelukkig wist iemand op het kleine strandje mij dat wel te vertellen. Het was echt heel rustig en lekker ontspannen. ’s Avonds had ik afgesproken met een vriendin van een vriendin die op Curaçao woont. We zijn even wat gaan drinken bij Pietermaai en dat was hartstikke gezellig. We kenden elkaar helemaal niet, maar we bleken hetzelfde beroep te hebben dus dat was wel interessant.

De volgende dag was het tijd voor het volgende avontuur, namelijk met het openbaar vervoer naar de grotten van Hato. Toen ik eindelijk in de juiste bus zat reden we op een gegeven moment langs de grotten terwijl ik wel had gezegd dat ik daarheen ging. Hmm, wat nu? We reden langs het vliegveld en daar bleken we een rondje te maken. Op de terugweg reden we dus aan de goede kant van de weg en kon ik rustig uitstappen. Ik was precies op tijd voor de volgende tour. Vooraf vroeg ik hoe laat de bus terug zou gaan. Een van de gidsen vroeg mij waar ik precies heen ging en toen bleek dat hij bij mij in de buurt woonde. Ik had een van de laatste tours dus als ik nog even een half uurtje wachtte kon hij mij wel thuis afzetten. Chill, een vriendelijke oudere man van in de zestig, dus dat kon geen kwaad dacht ik. Dat is overigens nog wel een bijzonder verhaal geworden, maar dat vertel ik een andere keer wel wat uitgebreider haha.

En op zondag was het 2 juli: Dia di bandera (dag van de vlag). Ik redde het nog net om, voordat mijn vlucht vertrok, in de ochtend nog even wat mee te krijgen van de feestelijkheden. Heel leuk! En toen was het weer tijd om richting het vliegveld te gaan. Ik had per ongeluk de verkeerde tijd doorgegeven aan de taxichauffeur waardoor ik een uur later vertrok dan mijn bedoeling was, oeps. Gelukkig was ik net op tijd en hielp hij mij haasten. Ik vond Curaçao echt een typisch vakantie-eiland. Ik was ook blij dat ik had besloten dit te doen voordat ik weer naar Nederland vloog. Je kan er van alles doen: strand, maar ook tripjes maken, cultureel doen of een berg beklimmen. Ook met het openbaar vervoer was het op zich wel te doen met de grote bussen. De kleine busjes die ook over het eiland rijden begreep ik niet zo goed.

Ben jij weleens op Curaçao geweest?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

Een gedachte over “Vakantie Curaçao”