Voltzberg

TroetelWEEK#29: een weekje vrij!

Zo dat was even een hele drukke, ontspannende maar vooral gezellige week. Het voelt alsof ik weken vrij ben geweest. Met mijn vriendinnen uit Nederland heb ik allemaal leuke dingen gedaan. We hebben gekletst en gelachen en zij werden verliefd op Suriname! Lees mee met mijn weekoverzicht.

Zondag

weekoverzicht

We moesten vroeg opstaan, want we hadden kaartjes om mee te varen met de postboot. Dat is een boot die inderdaad post brengt naar een aantal dorpjes langs de rivier. Tegenwoordig vaar je als passagier niet meer mee met de daadwerkelijke postboot, tenminste deze zondag werd er geen post vervoerd. Om zeven uur moesten we al verzamelen en hebben we drie en een half uur gevaren langs verschillende plantages. We stopten bij Alliance en Bakkie en konden daar een beetje rondlopen. ’s Avonds was er wat lichte spanning, omdat onze gids voor morgen nog niets van zich had laten horen over hoe laat we klaar moesten staan. Telefonisch was hij onbereikbaar… Gelukkig belde hij op een gegeven moment zelf op en had hij erg veel zin in onze trip.

Maandag

We konden een beetje uitslapen, want we werden pas om negen uur opgehaald voor onze vierdaagse trip naar de Ralleighvallen (moedervallen) en de Voltzberg. Het was meteen een goede sfeer en we zagen al snel een luiaard in de boom hangen. Ik was al eerder met deze gids weggeweest en het is zo’n leuke man. We werden meteen volgestopt met fruit en ander eten en begonnen eerst aan het gedeelte over de rode bauxietweg. In Witagron kregen we een homemade lunch en gingen over op de boot. Onderweg zagen we een hoop mooie vogels, aapjes en op een gegeven moment zagen we een groot dier in de rivier zwemmen. Zo groot dat ik dacht dat het een paard was. Bleek het een tapir te zijn! Wat een groot beest zeg. Toen het net donker was kwamen we aan op Fungu eiland waar we overnachtten in hangmatten.

Dinsdag

weekoverzicht

Dit was een beetje een relaxdagje. We konden lekker uitslapen en werden goed verzorgd bij het ontbijt. Check dat uitzicht! Tegen twaalf uur vertrokken we naar de Ralleighvallen. Het was vijf minuten met de boot en vervolgens moesten we nog een half uurtje lopen door de jungle. Bij de Ralleighvallen aangekomen konden we een tijdje in het water blijven en even in een sula (stroomversnelling) een watermassage krijgen. Bij terugkomst op Fungu eiland kwam er een groepje doodshoofdaapjes gedag zeggen en konden we ze bananen voeren. Zo cute, ze komen heel dichtbij en pakken dan met hun kleine zachte handjes een stukje banaan aan. Ik heb ook nog leren vissen van een broertje van Kenny B. Helaas ben ik er geen ster in en waren de piranhas erg blij met het gratis eten wat ik ze steeds gaf haha. ’s Avonds vertrokken we naar een ander plekje met de boot waar we in het pikkedonker aankwamen. Daar hebben we een kampvuur gemaakt, een piranha geroosterd (was echt superlekker trouwens) en in de jungle overnacht in onze hangmatten.

Woensdag

In de hele vroege ochtend werden we wakker rond een uur of vier. Na een ontbijtje vertrokken we om kwart voor vijf richting de Voltzberg. We liepen iets van twee uur in het pikkedonker in de jungle met alleen wat zaklampjes. Het leek een beetje op de Blair Witch Project. Soms hoorden we dieren in de jungle die we dan niet zagen. Toen het net licht werd waren we aan de voet van de berg en tegen half acht stonden we boven. Het was best een steile klim, maar zo mooi. De Voltzberg is een kale berg en omdat we zo vroeg waren was het nog niet zo heet. We hebben een aantal uurtjes boven op de berg doorgebracht. Er was verder niemand anders. Dat is echt zo speciaal. Op de terugweg maakten we een omweg om de bijzondere rotshaan met zijn oranje kuif te kunnen zien. Tegen het einde was ik wel klaar met die wandeling, want in totaal hebben we 26 kilometer gelopen met ook een klim naar boven. Toen we bij het beginpunt aankwamen was er nog geen boot te bekennen. Onze bootsman die met ons naar de berg was geweest was een beetje ongeduldig en sprong met een zwemvest de rivier in. Er staat best een sterke stroming dus wij vonden het erg spannend. Na een tijdje kwam hij gelukkig inderdaad op een bootje terug gevaren om ons op te halen. Die avond maakten we weer een gezellig vuurtje met marshmallows.

Donderdag

weekoverzicht

Wederom een rustige ochtend. Het regende wel erg hard waardoor we moesten wachten. Drie uur doorweekt op een bootje zitten is namelijk ook in Suriname niet leuk. Gelukkig klaarde het wel op en tegen het middaguur vertrokken we. De terugvaart ging een stuk sneller, omdat we met de stroming mee gingen. Het scheelde een uur. Onderweg spotten we weer allerlei dieren. We zagen een gordeldiertje zwemmen en kwamen ook weer wat mooie vogels tegen. Zo zagen we bijvoorbeeld meerdere toekans. Aan het begin van de avond arriveerden we in Paramaribo. Bij het afscheid nemen van onze gids moest ik bijna huilen. We hadden zulke intensieve, maar vooral hele gezellige dagen samen gehad. Het is zo gek om dan weer afscheid te moeten nemen. Die avond deden we niet heel veel meer dan nog even wat eten en toen naar bed.

Vrijdag

We stonden vroeg op, omdat we nog even langs de bank moesten en langs het toeristisch centrum. Tussen negen en tien zouden we worden opgehaald om richting Nickerie en Bigi Pan te gaan. De taxi had echter alweer megavertraging. Toen ik naar onze tourorganisator belde zei ze gelukkig dat ze gewoon zouden blijven wachten op ons. In Nickerie aangekomen moesten we al snel weer overstappen op een bootje. We kregen te horen dat wij die dag de enigen zouden zijn bij Bigi Pan. Alle andere huisjes waren leeg! Gewoon helemaal alleen op dat grote meer. Wat een luxe zeg. Ik kom daar echt zo tot rust. Dat was de vorige keer ook al zo. We werden goed verwend met lekker eten en deze keer zagen we ook echt een hele grote groep flamingo’s. Wat een mooie beesten. ’s Avonds gingen we op kaaimannentocht, maar helaas heb ik geen kaaiman gezien. Wel een slang, maar het was gelukkig een kleine.

Zaterdag

weekoverzicht

Ik kwam zo tot rust dat ik de hele ochtend in mijn hangmatje heb geslapen. De rest ging op een gegeven moment nog een stukje varen en ik ben gewoon blijven slapen. Blijkbaar had ik het nodig. Tegen een uur of drie waren we weer op het vasteland. We maakten nog een fietstochtje in Nickerie en gingen naar de zeedijk om een beetje uit te waaien. ’s Avonds waren we eigenlijk erg moe en tot niet zo heel veel meer in staat.

We hebben superveel gedaan in die ene week en zijn heel intensief met elkaar bezig geweest. Het was echt geweldig. Weer afscheid moeten nemen is dan niet leuk. Gelukkig hebben we de herinneringen nog 🙂 Volgende keer zal mijn weekoverzicht er weer heel anders uitzien.

Hoe was jouw week?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

2 gedachten over “TroetelWEEK#29: een weekje vrij!”

1. 26 km gelopen, vrouw! Respect, door zo’n woestenij heen, klimmen en doen, dat red ik hier op de fiets nog maar net, hahaha echt hoor!

Maar wauw, wat een prachtige foto’s weer, en ja tot rust komen, is dan ook wat ik zoek, in de natuur, hier toch een stuk lastiger, misschien moet ik toch maar emigreren 😉

X

2. Wat klinkt dat als een heerlijke week, vliegt altijd voorbij heh! Wat lief die doodshoofdaapjes en wat bijzonder dat ze zo dichtbij komen, wauw. Hele mooie foto’s ook, onvergetelijke week! Liefs.x