Holi

TroetelWEEK#26: einde vakantie en Holi Phagwa

Het was even stil hier. Ja, ik was op vakantie en het was heerlijk. Ik heb me zo vermaakt! Maar daar schrijf ik binnenkort over. Stiekem ben ik al een weekje terug, dus kon ik gewoon een nieuw weekoverzicht maken. Lees je mee?

Zondag

weekoverzicht

Ik kwam ’s nachts terug van mijn vakantie. Omdat het veel te laat zou worden om meteen door te rijden naar huis overnachtte ik in Paramaribo. Op het vliegveld werd ik opgehaald door de chauffeur van het guesthouse waar ik altijd verblijf. Een paar weken terug al bleken we elkaar nog te kennen uit Nederland aangezien zijn zus met mijn oom was getrouwd. Kleine wereld. In plaats van te gaan slapen heb ik de hele nacht zitten kletsen in de guesthouse en ging ik na het ontbijt pas slapen. Voor twee uurtjes. ’s Middags ging ik naar huis en het zag er gelukkig goed uit. Ik had namelijk al hele visioenen van slangen en kakkerlakken die zich in mijn huis zouden hebben gevestigd. Het was de dag voor Holi Phagwa, een Hindoefeest, dus ’s avonds was er een Holikaverbranding. Ik sloeg meteen nog even wat flesjes gekleurd poeder in voor Holi Phagwa.

Maandag

Holi Phagwa. Ik heb uitgeslapen tot tien uur. Toen was het tijd om mijn vakantiewas te doen. Ik had natuurlijk geen eten in huis en maakte snel kaasstengels die ik vervolgens liet aanbranden.  Nog steeds geen eten dus. Vandaag was het dan Holi Phagwa. Ik was nog erg vermoeid, maar ’s middags werd ik opgehaald door een vriendin. We haalden nog meer mensen op. Het mooie van Suriname is dat we gewoon bij iemand langs gingen en we toen eten kregen haha. Daarna gingen we bij iemand anders langs en daar heb ik echt lekker mijn buikje rond gegeten en gedronken. Ondertussen was het feest begonnen en zaten we allemaal onder het gekleurde poeder. Iedereen smeert wat poeders in je gezicht en wenst je een Subh Holi. Tegen negen uur ’s avonds gingen we even naar huis om te douchen. Er zaten zoveel kleuren op mijn gezicht dat mijn gezichtsborstel helemaal zwart werd. Toen was het tijd voor nog meer feest tot één uur ’s nachts. We haalden nog wat te eten en om twee uur lag ik in mijn bed.

Dinsdag

weekoverzicht

Na maar een paar uurtjes geslapen te hebben werd ik doodmoe, maar echt doodmoe, wakker. Dus dat betekende koffie koffie koffie. Het was weer mijn eerste werkdag en iedereen leek te weten dat ik op vakantie was geweest. Het was ook meteen een enigszins drukke dag. Voor de lunch haalde ik een broodje bij de vrouw van mijn yogadocent. Het zijn allebei zulke warme mensen en uiteraard stopte ze mij nog wat zoetigheid toe vanwege Holi Phagwa. Na het werk ging ik Skypen met een goede vriend. Vanwege de vermoeidheid had ik het voornemen om extra vroeg te gaan slapen. Ik lag om half tien in bed…

Woensdag

Ik kreeg post op mijn werk: de belastingdienst. Ik moet mijn belastingaangifte blijkbaar schriftelijk doen. Het was een beetje een chaotische werkdag met ook nog een heftige casus tussendoor. Ook voelde ik me de hele dag een beetje down. Waarschijnlijk was het een combi van vermoeidheid en een after-vakantiedip. Van een collega kocht ik twee zakken vol met manja’s. Zo lekker. Het waren er iets van vijftien, maar tegen de tijd dat ik de foto maakte waren het er nog maar drie, oeps. Ik durfde het aan om mijn kleding van carnaval en Holi Phagwa te wassen. Check de kleur van het water…

Donderdag

blauwe plek

Tsja, de verkiezingsuitslagen. Jammer. Vandaag was het een iets rustigere werkdag. Na het werk haalde ik even wat te eten. En besloot toen spontaan om even te bellen met een vriendin in Parijs. Nou blijkt dat ze voordat ik terugkom naar de VS verhuist! Dan zie ik haar dus nog veel langer niet. Gelukkig is het wel voor een goede baan. Vandaag was weer mijn eerste tennisles sinds weken en daarna heb ik nog even gechilled. Het wordt ook steeds drukker op Whatsapp, omdat het al over twee weken is dat er twee vriendinnen uit Nederland langskomen! Ook zag ik dat ik echt een flinke blauwe plek heb overgehouden aan een hike tijdens de vakantie. Ik heb dus echt nooit blauwe plekken…

Vrijdag

weekoverzicht

Ja, vandaag mocht ik na het werk weer even iets lekkers te eten halen van mijzelf. Mijn werk organiseerde weer een keer een Social Get Together. Er waren wat belangrijke mensen aanwezig en ook gewoon wat mensen die ik al een tijdje niet had gesproken vanwege mijn vakantie. Ik fietste terug met twee collega’s en een oudere collega (76 jaar!) die niet meer heel stabiel op zijn fiets zat. Ik weet niet of het door de ouderdom kwam of door de alcohol, maar we hebben hem helemaal voor de deur afgezet, omdat we het niet vertrouwden.

Zaterdag

Weekend! De normale routine is er weer, dus dat betekende kleren wassen in de ochtend en daarna een heleboel groente en fruit kopen op de markt. De afgelopen weken heb ik nauwelijks gezond gegeten eerlijk gezegd. Er fietsen hier weinig mensen, maar brommertjes rijden er wel veel. Na weken ging ik ook weer een keer naar de naailes. Mijn tennisjurkje is nu echt bijna klaar. Alleen nog de afwerking. Dan stop ik er ook mee, want er blijven niet heel veel zaterdagen meer over de komende tijd. Over drie maanden ga ik alweer terug naar Nederland en er staan ook nog genoeg uitstapjes in het weekend gepland.

Na deze week iedere avond gewoon op tijd naar bed te zijn gegaan, ben ik eindelijk weer bijgekomen van de vakantie. Klinkt niet logisch dat je daarvan bij moet komen, maar het was toch echt zo. Binnenkort lees je er meer over.

Hoe was jouw week?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

Een gedachte over “TroetelWEEK#26: einde vakantie en Holi Phagwa”

1. Whahahaha dat laatste, wij zeggen altijd als we terug komen van vakantie, we moeten weer, even bijkomen 😉

Dus ik snap je, iedereen moet denk ik bijkomen van een vakantie of dat nu ver weg was, of dicht bij huis. En je vriendin met nieuwe baan, felicitaties voor haar! En dat zat ik mij ook al te bedenken, de tijd vliegt, het zal al bijna tijd worden om weer terug te moeten… woops… geniet lekker van alles wat je nog kunt doen, haal het maximale eruit 😉