Slim het nieuwe jaar in

In mijn laatste post had ik het over mijn wensen voor het nieuwe jaar. Maar hoe zorg je er nou voor dat het reële wensen (voornemens) zijn? Formuleer je wensen SMART. Waarschijnlijk heb je er al weleens over gehoord, maar SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht en tijdgebonden.

Specifiek: maak je nieuwjaarswens of goedevoornemen specifiek. We hebben nogal eens de neiging om in algemeenheden te praten. Dus zeg niet: ik ga sporten, maar zeg wel: ik ga hardlopen, fietsen, etc.

Meetbaar: bij het formuleren van je nieuwjaarswens moet je weten hoe je gaat meten of je je er wel aan houdt. Dus zeg niet: ik ga hardlopen, maar zeg: ik ga drie keer per week hardlopen en hou dat bijvoorbeeld bij in een hardloop-app.

Acceptabel: het doel wat je nastreeft moet natuurlijk wel acceptabel zijn. Ga niet zeggen dat je gaat bootcampen in de buitenlucht als je totaal geen buitenmens bent. Ook zeven keer per week sporten bijvoorbeeld is voor de meeste mensen niet acceptabel.

Realistisch: is het realistisch dat je 30kg gaat afvallen? Als je vooraf al weet dat je doel niet realistisch is, zal je alleen maar teleurgesteld raken.

Tijdgebonden: wanneer start je en wanneer moet het doel of je voornemen bereikt zijn? Bijvoorbeeld: ik mag eerst nog een paar dagen wennen en dan begin ik op 5 januari met diëten. Op 1 april moet er dan 10kg af zijn.

Volgens dit model doelen stellen kan teleurstellingen voorkomen. Ook kan het voorkomen dat je de resultaten steeds vooruit blijft schuiven. Dit wetende wens ik je heel veel succes met je nieuwjaarswensen of goede voornemens!

Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *