Een reis naar Suriname: week 1

In december 2015 gingen vriendlief en ik voor het eerst op vakantie naar Suriname. We hadden de reis al een half jaar eerder geboekt dus konden er lekker lang naar uitkijken. Op vrijdag 25 december was het zover. Eerste kerstdag brachten wij door in een vliegtuig.

Na een vliegreis van negen uur kwamen we om een uur of half tien ’s avonds (in NL was het vier uur later) aan op Zanderij (Johan Adolf Pengel Airport). Omdat het vliegveld twee districten van Paramaribo af ligt bleek het nog anderhalf à twee uur rijden naar onze cabana in Paramaribo. Daar aangekomen werden we warm verwelkomd door onze hostess, maar zijn we ook direct gaan slapen. De volgende dag, tweede kerstdag, kregen we een tour door de stad van onze gastvrouw. We keken onze ogen uit. Eigenlijk was het best rustig op straat en we moesten ook nog even wennen aan het verkeer. De Britten zijn namelijk ook ooit in Suriname geweest dus er wordt links gereden. Toen we weggingen uit Nederland was het een graad of 10, maar in Suriname zaten we in de 30 graden. Heerlijk! Overal palmbomen en mensen in zomerse kleding. We hebben veel op de fiets gedaan. Er zijn geen fietspaden dus je rijdt gewoon op de weg. Daarom fietsten we ook achter elkaar en eigenlijk vond ik dat ook wel prettig. Je kan dan gewoon echt alles in je opnemen in plaats van dat je met elkaar bezig bent. Onze cabana zat op ongeveer aan half uur fietsen van het centrum.

suriname

In de binnenstad hebben we wel veel gelopen. Het oude stadscentrum bestaat uit gebouwen uit de koloniale tijd. Hele mooie gebouwen met wit en groen hout. Vlakbij het Onafhankelijkheidsplein (de Dam van Paramaribo) stroomt de Surinamerivier. De grootste rivier die ik tot nu toe heb gezien. Langs de waterkant kan je lekker wandelen en even iets eten of drinken met uitzicht op het water. Ook zie je niet ver van de kant een half gezonken schip liggen: de Goslar, een Duits schip wat in 1940 tot zinken is gebracht en symbool staat voor de Tweede Wereldoorlog.

We bezochten de Centrale markt, een grote overdekte markt, maar bijvoorbeeld ook een kleinere Javaanse markt. Ik hou van marktjes, omdat je dan echt tussen de lokale bevolking bent. Puur toevallig fietsten we langs het koto museum. De koto is de Surinaamse klederdracht van de vrouw. In het kleine museum kregen we een volledig persoonlijke tour, heel interessant. Bij Blauwgrond kan je heerlijk Javaans eten. Het is een wijkje met een heleboel Javaanse warungs en ik heb heerlijke saoto soep gegeten en petjil (groenten met satésaus). Ook zaten we vlakbij Mon Plaisir: een dure villawijk in Paramaribo Noord. Hele straten worden daar versierd met ontzettend extravagante kerstverlichting.

suriname oudjaar

December is een echte feestmaand in Suriname. Vanaf kerst zijn er eigenlijk iedere dag meerdere feesten waar je naartoe kan, ook straatfeesten. Op de 30ste besloten we ook naar een feestje te gaan en kochten kaartjes. Het leuke van de feesten is dat ze heel vroeg beginnen. Ons feest begon om 18 uur, maar we zagen ook feesten die om 15 uur al begonnen. En ze lopen dan ook gewoon door tot ’s nachts (de straatfeesten stoppen wel om een uur of 12). Wij waren op een soort sportvelden met vier verschillende podia en veel mogelijkheden om iets te drinken of eten. Het was echt groots opgezet. Hoogtepunt van die eerste week was natuurlijk wel oud en nieuw. Of eigenlijk juist Oudjaar. In Suriname is oudjaarsdag een hele happening. Vanaf negen uur in de ochtend begint in de binnenstad al de Pagara estafette. De verschillende straten hebben met elkaar afgesproken wie wanneer zijn hele mat met knalvuurwerk af mag steken. Van onze hostess kregen we van die gehoorbeschermers die je in bouwwinkels kan kopen. We hebben ze nodig gehad hoor. Niet voor het vuurwerk, daar zijn we namelijk een beetje ver van weg gebleven. Naast al het vuurwerk beginnen ook in de ochtend al de verschillende straatfeesten. Overal zie je mensen en hoor je muziek uit luidsprekers, maar ook is er live muziek op verschillende podia. Er zijn blijkbaar geen regels voor de geluidssterkte, dus de muziek staat hard! Iedereen is vrolijk en in de feeststemming en er rijdt een partybus door de stad. Veel mensen dragen speciaal Owru Yari (=oudjaar)kleding. En ja, er wordt ook heel veel gedronken. Dat vonden wij nog wel spannend, omdat wij niet drinken. Vriendlief drinkt echt helemaal geen alcohol en ik eigenlijk zo goed als nooit. Maar de sfeer was heel fijn, een soort koninginnedag. Voor Surinamers geldt: om 12 uur moet je in je huis zijn (tijdens de jaarwisseling). Deze keer was er voor het eerst echter een aftelling op het Onafhankelijkheidsplein, uiteraard voornamelijk voor toeristen en de vele stagiaires. Nadat we gezellig met onze hostess, haar man, dochter en wat vrienden van hun versgebakken oliebollen hadden gegeten, gingen we naar de aftelling. Er waren inderdaad weinig mensen en er werd afgeteld van 60 naar 0. Maar wij waren erbij: de eerste keer dat er werd afgeteld in Suriname tijdens de jaarwisseling, haha! In de eerste week van het nieuwe jaar gaan de feesten gewoon door, dus op 1 januari zijn we nadat we lekker hadden gegeten ’s avonds nog even de stad ingegaan en bij een straatfeest terecht gekomen.

Waterkant
Mama Sranang met haar 5 bevolkingsgroepen
Moskee en Synagoge naast elkaar
Koto Museum
Oude stadscentrum

Kerst, warmte, de Waterkant, de koloniale binnenstad, heerlijk eten en Owru Yari. Dat was onze eerste week in Suriname. In de tweede week maakten we wat meer uitstapjes.

Ik hou jullie (dagelijks) op de hoogte!

Elaintje

11 gedachten over “Een reis naar Suriname: week 1”

1. Oh wat heerlijk, van 10 graden naar 30, ik ben jaloers haha. Fijn ook dat je zoveel op de fiets hebt gedaan, heerlijk met zo’n temperatuur en nog gezond ook ;).
    Lijkt me een heerlijke periode om Suriname te bezoeken, feestelijk en ook nog eens lekker weer!

Liefs.x

2. Wat een leuke blog! Ik ben in Su geboren en in 30 jaar tijd nog maar 1 keer terug geweest, en dat is inmiddels ook al 15 jaar geleden. Ik wil met mijn man graag eens terug, maar we stellen het steeds uit omdat we elk jaar een reis maken naar Amerika. Maar nu mijn zus er woont met haar gezin en mijn moeder ons een reis naar Su heeft gegeven voor ons huwelijk, moet het gebeuren! Nu heb ik zin in saoto soep…

3. Wat heb je er een leuk verslag van gemaakt. Het lijkt mij bijzonder mooi om daar af te tellen naar het nieuwe jaar. Van 10 naar 30 graden lijkt mij heerlijk. Super mooie foto’s trouwens. Ik kijk uit naar het volgende deel.

4. Leuk verslag! Klinkt echt gaaf met al die feesten, helemaal in mijn straatje. Heb nu nog meer zin gekregen om te gaan 😉 Ik ben trouwens wel erg nieuwsgierig naar je gevoel over deze reis. Was het een cultuurshock? Ik hoop dat je daar een beetje meer over vertelt in deel 2.