Mijn allereerste keer…kamperen!

bos

Zoals ik eerder al schreef ging ik pas geleden voor het eerst een weekendje kamperen met vriendlief. Wildkamperen noemde ik het, maar ik werd via Whatsapp verbeterd: we gingen niet wildkamperen, maar we gingen paalkamperen. Dus…

kamperen kamperen

Omdat vriendje H. toevallig op vrijdag om de hoek van de paalkampeerplek moest werken tot ’s avonds laat, is hij er vrijdag al gaan staan met het tentje. Plan was dat ik zaterdag na mijn afspraak bij de psycholoog, direct op de trein zou springen met de rest van de spullen. Zo gezegd, zo gedaan, maar ik wilde wel nog een laatste beetje luxe voordat ik mijn weekend in de wilde bossen van Austerlitz ging doorbrengen. Ik kocht een sushibox en heb daar ontzettend van gesmuld in de trein! Het voelde wel een beetje gek hoor: sushi eten op een NS-bank. Met de trein moest ik eerst naar Amersfoort en daar stapte ik op een NS-fiets. Vriendjelief had de vouwfiets mee.

Na een half uurtje fietsen (met een verkeerde uitleg van de route door mijn vriend) kwam ik bij hem aan en zijn we het laatste stuk samen verder gefietst. Dat moest namelijk off-road. Na een tijdje stapten we van onze fietsen af en liepen een stukje door het bos. En plotseling (engelengezang) zag ik opeens een tentje staan. Midden in het bos! Al snel zag ik waarom het paalkamperen heet. Een stukje verderop zat een waterpomp (de paal). Binnen een straal van 10 meter van de paal mag je je tentje opzetten. Ik zag niemand anders, maar had onderweg wel van vriendlief begrepen dat in onze omgeving zowel een oefenschietterrein zat als een detentiecentrum. Gezellig!

mannen in bos vuur maken vuur maken vuur billycan macaroni

We hebben die dag gedaan wat je in een bos doet: een boswandeling gemaakt en de heerlijke geuren van pas omgehakt hout opsnuiven. Toen ik daarna even een tijdschrift aan het lezen was in de tent en vriendje H. in slaap was gevallen, zag ik opeens een man in het bos lopen, met daarachter nog een man en nog een man. Het was een hele rij mannen met grijsgroene overalls aan. De gevangenen uit het detentiecentrum!, dacht ik meteen. Gelukkig bleek het een groepje jongens wat bezig was met een soort heropvoedingskamp ofzo. Ze waren veel aan het hardlopen en aan het opdrukken. Niets aan de hand.

’s Avonds heeft vriendje H. een vuurtje gemaakt zodat we onze maaltijd konden bereiden: pasta met courgette en tomatensaus. Heel simpel en prima te doen in zo’n Billycan. Helaas begon het tijdens het eten wel wat te regenen. En dat heeft het de rest van de tijd gedaan. Ik had netjes mijn matje opgeblazen, maar die bleek dus lek te zijn. Ons tentje was ook niet echt groot, wat verder ook niet nodig is als je slaapt. Maar met de regen konden we ook niet echt in de tent zitten.

plant regen naaldboom bergschoenen bomen bomen

We zijn op tijd gaan slapen. In het begin hoorde ik allemaal geluiden om me heen en bedacht me dat iemand zo mijn dure wandelschoenen mee kon nemen zonder dat ik het door had. Ook vroeg ik mij af wat voor beesten er om ons heen zouden lopen. Het was helaas vanwege de regen echt te koud om de buitentent open te houden, want dan kan je ook echt om je heen kijken. Leuke van een dichte tent was wel dat ik ’s ochtends wakker werd, de tent openritste en ontzettend werd verrast door de ontzettend groene plek waar we lagen. Wauw, wat is de natuur mooi. En al helemaal als je er middenin ligt. Het getik van de regen maakte het ook nog extra gezellig. Blijkbaar was er toen wij al in de tent lagen nog iemand verderop gaan staan met zijn tent, want ik zag opeens een blauw tentje staan. Het bleef maar regenen, dus na het ontbijt hebben we ingepakt en zijn we weggegaan.

Terwijl we terug fietsten zei ik tegen vriendje H. dat ik dit nog wel een keer wilde doen. En dat meen ik, ik vind een tent verre van comfortabel, maar het had ook wel iets. Ik vind in het bos poepen en plassen echt niet grappig, maar tegelijkertijd ook weer wel. Het was gewoon echt even een andere omgeving, een soort mini-vakantie. Ik heb mijn telefoon ook nauwelijks gebruikt. Lekker zo weinig prikkels.

Hou jij van kamperen?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

4 gedachten over “Mijn allereerste keer…kamperen!”

1. Fijn dat je het leuk vond! Wel balen van je matje 🙁 Ik ben geen fan van kamperen, dus zal het niet zo snel doen, maar ik snap ook dat mensen het heerlijk kunnen vinden in de natuur!