Hoe je voorkomt dat je uitgeput raakt

boom

Vorig jaar volgde ik een achtweekse mindfulnesstraining. Iedere week kregen we nieuwe opdrachten voor thuis, maar ook opdrachten tijdens de ‘les’. Een van de opdrachten is erg bij mij blijven hangen en ik probeer mij daar nog steeds bewust van te zijn.

Ondanks dat ik niet meedeed aan de training, omdat ik meer rust wilde in mijn leven, meer aandacht voor mezelf wilde hebben of als doel had om meer dingen te doen waar ik gelukkig van werd, vond ik dit een ontzettend simpele, maar hele handige oefening. Er werd ons gevraagd om op te schrijven hoe een gemiddelde dag in onze levens eruit ziet. De bedoeling was dat je alle verschillende dingen die je op een dag doet, op een papiertje schreef onder elkaar. Makkelijk, dacht ik meteen, maar toch kwam ik al direct terecht in vragen als: hoe gedetailleerd moet het zijn? Moet ik echt alles stap voor stap opschrijven? Schrijf ik alleen ‘werk’ op of schrijf ik op wat ik allemaal op een werkdag doe? En zo waren er nog wel meer van dat soort vragen. Oftewel, ik wilde het zo goed mogelijk doen en was bang dat ik het niet goed deed. Door die angst ging ik bij alles wat ik opschreef twijfelen of het wel goed was. Dat was al les nummer 1.

Vervolgens vroeg de trainer ons om achter al die activiteiten een plusje of een minnetje neer te zetten. Een plusje als de activiteit je energie oplevert en een minnetje als het je energie kost. De meeste dingen waren voor mij heel duidelijk en er bleek dat ik over het algemeen wel dingen doe die mij energie opleveren. De enige die ik echt heel lastig vond was het opstaan. Ja, ik ben in de ochtend het bed niet uit te branden. Zodra die wekker gaat, baal ik weer en vind ik dat ‘ie veel te vroeg gaat, want ik wil nog even slapen, blablabla. Terug naar de oefening. Omdat ik opstaan niet leuk vind, was mijn eerste gedachte dat het me dus energie kost. Toen ik iets langer nadacht, vond ik dat niet helemaal kloppen, want in beweging komen en je lijf activeren zou je juist energie op moeten leveren. Hm, dilemma.

Ik besprak de oefening na en noemde mijn worsteling met het opstaan: was dat nou een plus of een min? De trainer vroeg mij nogmaals of de activiteit zelf mij energie koste of juist opleverde. Nee, de activiteit ‘opstaan’ levert mij wel energie op, concludeerde ik. Wat mij energie kost is alles eromheen. Al die negatieve gedachten die direct opkomen: ik heb geen zin, ik wil niet werken, ik wil slapen. Doordat ik dat er allemaal bij denk, wordt het ook een zware opgave om op te staan. Het is namelijk niet zo dat ik te laat naar bed ga of te weinig slaap krijg. Ik ben gewoon uitgeslapen als de wekker gaat, maar maak er eigenlijk een heel drama van.

Sindsdien probeer ik ’s ochtends niet met al die negativiteit op te staan en als het er wel is, probeer ik mij er bewust van te zijn hoe het mij kan be├»nvloeden. Ik neem dan automatisch al afstand. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het mij maar met vlagen lukt, maar ik merk wel dat als ik die gedachten allemaal niet heb dat ik veel opgewekter uit bed stap. Dan hoef ik ook niet meer per se te snoozen. Ik stap uit bed en doe gewoon mijn ding. Nou is dit even een voorbeeld met ’s ochtends opstaan, maar je kan dat natuurlijk ook bij hele andere dingen opmerken bij jezelf. Ga maar eens voor jezelf na of de dingen die je energie kosten, inderdaad negatieve dingen zijn die je misschien beter kan missen in je leven of dat het vooral energie kost vanwege jouw gedachten erover.

Hoe is de balans in jouw dag met plusjes en minnetjes?

Ik hou jullie op de hoogte!

Elaintje

8 gedachten over “Hoe je voorkomt dat je uitgeput raakt”

  1. Mooi geschreven! Ik denk dat ik vrij veel plusjes heb in mijn dagen. En als ik ooit een mindere dag heb ga ik mijn hond lekker knuffelen, die is minimaal vijf plusjes waard, haha!

  2. Dit lijkt inderdaad makkelijk maar is het inderdaad niet. Bij mij verschilt het enorm en ligt er echt aan met welk been, spreekwoordelijk, ik uit bed stap.

    Ik vind het knap dat je hier nu heel bewust mee bezig bent en ik denk dat het ook een hele hoop energie kan schelen en juist gaat opleveren als je met het juiste been uit bed stapt.

  3. Goed geschreven! Begrijp wat je bedoelt. Misschien een idee om dingen op te schrijven waarvoor je opstaat? Dan heb je minder snel die negatieve gedachtes erbij en denk je aan wat de belangrijke dingen zijn van je dag die de moeite zijn om voor op te staan ­čÖé Hoe klein ze ook zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *