Reizen | Sri Lanka

Ik ben net terug van 2 weken Sri Lanka met the boyfriend. Wat een groene oase is dat land. Na een lange reis, eerst met de trein naar Düsseldorf en daarna een vlucht naar Abu Dhabi en daar op het vliegtuig naar Colombo, reden we direct door naar de tweede grote stad Kandy. We verbleven in een b&b in de bergen. Na even bij te hebben geslapen gingen we de stad in. Nou zijn wij mogelijk een opvallende combi in Azië, mijn vriend is blank en ik donker, toch ging alle aandacht naar mij uit. Overal om me heen werd ik aangestaard en zag ik smoesende Sri Lankezen naar me gluren.

20141008_160517

Kandy heeft een groot meer met bergen eromheen en de bekende Temple of the tooth. Als volgende plan wilden we een veelbelovende treinreis maken naar Ella, maar toen bleek het treinpersoneel te staken. Oh ja, dat kan natuurlijk ook! Dan maar naar Dambulla en de rest van de culturele driehoek: Sigirya en Polonnaruwa. En dat allemaal met openbaar vervoer. Overvolle bussen vol met Sri Lankezen, zo hadden we nog nooit gereisd. Wauw, dat was me toch een megaklim de rots op van Sigirya, maar wat mooi! In Polonnaruwa hebben we vooral veel oude overblijfselen kunnen zien van bouwsels en paleizen en dat allemaal op de fiets.

20141012_104052

Na al die cultuur was het tijd voor ontspanning. Op naar het strand! We verbleven als enigen in een hotel in Kalkudah. Het was ongeveer een kilometer lopen naar het strand. Daar aangekomen werden we direct begroet door een groep wilde honden die agressief blaffend op ons af kwamen rennen. Toen we achter ons: watch out! hoorden, draaiden we ons snel om om weg te komen bij de honden. De Fransman die ons waarschuwde gooide zand naar de honden waardoor ze gelukkig afdropen. Voor groepen honden moet je blijkbaar uitkijken, check! En verder, we waren afgezien van de Fransman en zijn vriendin, de enigen op het strand. Wat een rijkdom. Een mooie blauwe zee met een heerlijke temperatuur en een verlaten strand. Dit hebben we 3 dagen volgehouden met een snorkel uitstapje naar Pigeon Island wat noordelijker aan de kust.

20141013_104220

Na het strand zijn we afgedaald naar wat koeler gebied: Ella. Een relaxt bergstadje met veel hippe (cocktail)bars. Ook hier supermooie uitzichten op en van de bergen. Mijn lief was hier jarig en ik had voor hem geregeld dat er bij het ontbijt een taartje was. Nadat ik Happy Birthday a la Marilyn Monroe had gezongen. Na een bergwandeling van 10km was het tijd voor een ontspannende ayurveda massage en herbal steam bath.

20141017_111113

En toen was het tijd voor die langverwachte treinreis van Ella via Kandy naar Colombo. Een elf uur durende reis! Maar wel een mooie reis met veel theeplantages, watervallen en bergen.

20141018_111309

Bijna tijd om weer naar huis te gaan, maar niet voordat we een luxe nacht in een sterrenhotel met gym en rooftop zwembad hadden. Colombo is echt zo anders dan de rest van Sri Lanka. Het is echt een stad zoals wij die in het Westen ook kennen, met veel verkeer en veel grote gebouwen, veel zakenlui op straat, opleidingsinstituten etc. Ik werd hier ook veel minder nagekeken dan in de rest van het land.

20141019_110226

Sri Lanka is zeker een aanrader nu het nog niet zo toeristisch is. Alleen ben ik wel blij dat ik nu gewoon weer lekker anoniem de straat over kan en niet de hele tijd starende blikken op mij gericht heb 🙂

20141010_110245

Ik hou jullie op de hoogte!